نقش اقامتگاه‌های بوم گردی در رونق صنعت گردشگری

۰۱

بهمن
۱۴۰۲

نقش اقامتگاه‌ بوم گردی در رونق صنعت گردشگری

ارسال شده توسط: ارگ کنگ/ 48 ۰

میدان نقش جهان اصفهان
ایران، کشوری با جاذبه‌های فراوان تاریخی، طبیعی و باستانی است. این جاذبه‌ها پتانسیل رشد و توسعه و جهانی شدن را دارند. صنعت گردشگری در ایران آنطور که باید و شاید گسترش نیافته است. این موضوع علل مختلفی دارد که در این مجال نمی‌گنجد. در این مقاله به بررسی نقش اقامتگاه‌های بومگردی در توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران می‌پردازیم.

اقامتگاه‌ بوم گردی چگونه به توسعه‌ی صنعت گردشگری کمک می‌کند؟

اقامتگاه‌ های بوم گردی نقشی مهم و غیرقابل انکار در توسعه‌‌ی گردشگری ایران ایفا می‌کنند. مهمترین نقش آنها «ترغیب گردشگران به سفر کردن » است. چرا که اقامتگاه‌های بومگردی جذابیت بسیار بالایی برای سفر و اسکان گردشگران دارند.
اغلب مسافران داخلی و خارجی وقتی تصمیم به سفر می‌گیرند که موضوع خاصی در مقصد وجود داشته باشد و آنها را به سفر به آن نقطه تشویق و ترغیب کند. مسایل مختلفی که سبب جذب مسافران می‌شود شامل موارد زیر است:
۱. استفاده از آب و هوای یک نقطه
۲. مشاهده‌ی زیبایی طبیعی و پوشش گیاهی بکر
۳. دیدن آثار باستانی
۴. استفاده از امکانات تفریحی
۵. خوردن غذاها و خوراکی‌های محلی
۶. آشنایی فرهنگ بومی منطقه
۷. دیدن و خرید صنایع دستی

اقامتگاه‌های بومگردی با طراحی هدفمند خود، بر ویژگی‌های خاص منطقه تاکید می‌کنند و تجربه هایی خاص و تکرار نشدنی برای ساکنین خود به ارمغان می‌آورد.

جذب گردشگران خارجی چه منافعی برای اقامتگاه بوم گردی دارد؟

گردشگران خارجی بسیار بیشتر از گردشگران ایرانی به حفظ محیط زیست و آشنایی با سایر فرهنگ و سنت‌ها ارزش قائلند. اغلب توریست‌ها از سایر کشورها وقتی وارد ایران می‌شوند علاقه فراوانی به آشنایی با فرهنگ‌های بومی، تست غذاهای محلی، بازدید از طبیعت و آشنایی با تاریخ دارند.
هتل‌ها و مهمانپذیرهایی که در شهرها و با فاصله از محل زندگی مردم بومی احداث شده‌اند، معمولا طبق قوانین خاص هتلداری اداره می‌شوند و اگرچه امکانات رفاهی زیادی در اختیار مسافر می‌گذارند اما هدف از سفر به راحتی فراموش می‌شود.
مسافربرای رسیدن به فرهنگ بومی باید اقدامات خاصی از جمله سفر مجدد و طی مسافت از هتل تا منطقه‌ی تاریخی و طبیعی را انجام دهد. اما اقامتگاه بومگردی درست در میان طبیعت و نزدیک جاذبه‌های توریستی و نفس به نفس مردم بومی بنا شده است.
همچنین ورود گردشگران ایرانی و خارجی به اقامتگاه‌های بومگردی، سبب رونق اقتصادی و افزایش در آمد بومیان روستاها و شهرها خواهد شد. زیبایی‌های ناشناخته و کمتر دیده شده در جای جای ایران نیز به کل دنیا معرفی می‌شود.

نقش اقامتگاه‌های بوم گردی در رونق صنعت گردشگریاقامتگاه‌ بوم گردی از چه طریقی سبب جذب گردشگر می‌شوند؟

اقامتگاه‌های بومگردی با هدف اصلی« نمایاندن فرهنگ و هنر و طبیعت خاص یک منطقه به کل مردم دنیا» بنا گذاشته شده‌اند. همچنین «حفظ محیط زیست و محافظت از آثار باستانی و طبیعت شهر یا روستا»، از اولویت‌های اقامتگاه‌های گردشگری است. همچنین سایر ویژگی‌هایی که موجب می‌شود اقامتگاه‌ گردشگری در مسیر جذب گردشگر و تشویق به مسافرت کردن عمل کند را در ادامه ذکر کرده‌ایم:
– وجود اقامتگاه‌ در دل طبیعت و همسایگی مردم بومی

– استفاده پرسنل از لباس‌های محلی و تکلم به گویش بومی

– طراحی داخلی و معماری بسیار زیبا و هماهنگ با سایر ساختمان‌های منطقه

– حفظ محیط زیست

– اقامتی ارزان تر از هتل

– پخت نان و شیرینی‌های بومی

– آشنایی کامل با سبک زندگی و فرهنگ مردم بومی

– بازدید و امکان خرید صنایع دستی مردم منطقه

– سرو غذاهای محلی

– نزدیکی به آثار باستانی و مکان‌های دیدنی

چرا اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی ناب و بی تکرار است؟

اقامتگاه بومگردی، تجربه‌هایی جدید و تازه در اختیار توریست خارجی و مسافر ایرانی قرار می‌دهد. به عنوان مثال، خوابیدن روی زمین و استفاده از تشک و لحاف‌های دست دوز، خوردن غذای محلی با نان تازه‌پخت ، پهن شدن سفره روی زمین، استفاده از لبنیات و سبزیجات تازه و برداشت شده از زمین های مجاور، دیدن و صحبت کردن و خرید کردن از مردان، زنان و دختران و پسران هنرمند ، که به ساخت صنایع دستی( قالیبافی، عروسک سازی، انواع بافتنی، فیروزه تراشی،آیینه کاری، قلم زنی، فردبافی، مس‌گری، سفالگری، نمدمالی، چرم سازی، چیغ بافی، کپو بافی، گبه بافی و …) مشغولند، همگی تجربه‌هایی هستند که با اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی به دست می‌آید و شاید هیچ‌وقت تکرار نشود.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید