رزرو اقامتگاه بومگردی

۰۱

دی
۱۴۰۲

اقامتگاه بومگردی چیست؟

ارسال شده توسط: ارگ کنگ/ 108 ۰

لذت یک سفر خاص با سکونت در اقامتگاه‌های بومگردی

سفر رفتن علاوه بر رفع خستگی فکری و ایجاد تنوع، فرصتی برای شناخت افراد جدید و فرهنگ و سنت‌های تازه را فراهم می‌کند. مسافرت در کنار تمام امتیازات خود، چالش‌هایی نیز ایجاد می‌کند یکی از این چالش‌ها  اسکان و اقامت در سفر است.

راه‌های مختلفی برای حل این مسئله وجود دارد که یکی از آنها سکونت در اقامتگاه‌های  بومگردی است. در ادامه به معرفی اقامتگاه‌های بومگردی و مزایای اسکان در آن می‌پردازیم.

اقامتگاه‌ بومگردی چیست؟اقامتگاه بومگردی کجاست؟

«اقامتگاه بومگردی» ساختمانی با معماری سنتی است که در یک منطقه‌ی خوش آب و هوا و دارای پتانسیل گردشگری ساخته می‌شود. سبک معماری و اِلمان‌های به کار رفته در اقامتگاه‌ها متناسب با فرهنگ و  قوانین خانه‌سازی در منطقه است. هدف اصلی از ساخت و بهره برداری اقامتگاه‌های بومگردی، پذیرش مسافر و میهمان از سرتاسر کشور و حتی کشورهای خارجی است.

اقامتگاه‌های بوگردی در کنار خانه‌ی سایر بومیان منطقه ساخته می‌شود و هدفی فراتر از اقامت  مسافر را دنبال می‌کند.

شناساندن فرهنگ منطقه، لباس های محلی، گویش، غذاهای محلی، آداب و سنن و سبک زندگی به مسافران و گردشگران از اهداف مهم احداث اقامتگاه‌های بومگردی است.

مسافران در مدت زمانی که در یک اقامتگاه، ساکن هستند به سبک و سیاق مردم بومی منطقه زندگی می‌کنند، غذا می‌خورند و به گردش و تفریح ، دیدن مکان‌های تاریخی و آثار باستانی و طبیعت بکر منطقه  می‌پردازند‌.

مزایای اسکان در اقامتگاه‌های بومگردی چیست؟

اقامتگاه‌های بومگردی تجربه‌ی جذابی در مورد اسکان و آشنایی با شهر یا روستایی که در آن ساخته شده اند را برای میهمانان می‌سازند.

این تجربه و خاطره‌ی شیرین مخصوص اقامتگاه بومگردی است و در هتل، مسافرخانه و سایر مراکز پذیرش مسافر چنین تجربه‌‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.

از مزایا و خدماتی که اقامتگاه‌های بومگردی ارائه می‌دهند موارد زیر است:

  • طبخ غذاهای بومی منطقه
  • تردد و عکاسی با لباس محلی
  • تور گردشگری در منطقه
  • حضور راهنما در اقامتگاه و صحبت در مورد آداب، فرهنگ، رسو و رسومات گذشته و فعلی منطقه، زبان و گویش، تاریخ ، آب و هوا و طبیعت و پوشش گیاهی منطقه
  • پخت نان محلی داغ
  • ارائه صبحانه، ناهار و شام با مواد غذایی تازه و ارگانیک از زمین‌های کشاورزی اطراف و سبزیجات مخصوص همان نقطه
  • وجود فروشگاه‌هایی با ارائه‌ی محصولات باغی و کشاورزی، صنایع دستی ساخته‌ی زنان و دختران روستا، سوغات های ویژه‌ی منطقه و …

اتاق‌های اقامتگاه بومگردی چه ویژگی‌هایی دارند؟

اتاق‌ها از لحاظ معماری، کاملا متناسب با سایر خانه‌های بومی است. ویژگی‌های برجسته‌ی منطقه در طراحی و ساخت اتاق ها لحاظ شده است. مثلا اتاق‌های اقامتگاه‌های بومگردی مازندران، به کمک چوب و در ارتفاع بالاتر از سطح زمین ساخته می‌شود و اقامتگاه‌های بومگردی یزد دارای سقف های گنبدی و سیستم بادگیر است‌.

اتاق‌ها از لحاظ طراحی داخلی ، دارای رنگ‌های جذاب، گل‌های طبیعی، پرده‌های رنگارنگ و دست دوز، تزیینات سنتی مانند کوزه‌های گلی، چراغ‌های نفتی قدیمی، ظروف سنگی، فرش‌های ایرانی، قالیچه‌های محلی، پشتی‌های دست ساز، گلیم ، صندوقچه‌های چوبی، آیینه‌های منقش، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی هستند.

امکانات رفاهی اتاق‌ها، بنا بر: اهداف مجموعه، مساحت اتاق، هزینه‌ی اتاق  با هم متفاوت است‌. بعضی اتاق‌ها دارای تخت‌خواب، تلویزیون، یخچال و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند. بعضی اتاق‌ها، کف خواب (بدون تخت‌خواب) هستند و برای استراحت، لحاف و تشک در اتاق قرار دارد.

همچنین سرو غذا روی زمین و با پهن کردن سفره انجام ‌می‌شود.

رزرو اقامتگاه بومگردی

چگونه می‌توان اقامتگاه‌های بومگردی را شناسایی و رزرو کرد؟

اقامتگاه‌های بومگردی هر جای ایران که باشند، در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ی فعال یا یک سایت دارند. همچنین شماره‌ی تماس آن‌ها را، با یک تماس با مرکز ۱۱۸ یا جستجو اسم آن ها در گوگل می‌توان به دست آورد. بعضی سایت‌ها نیز به صورت کلی اطلاعاتی از تمام اقامتگاه‌های بومگردی ارائه داده و امکان رزرو اینترنتی را فراهم کرده اند.

در صفحه‌ی اجتماعی اقامتگاه‌ها، عکس اتاق ها، شرایط و ضوابط و هزینه‌ها به صورت کامل وجود دارد. ارگ کنگ هم به عنوان اقامتگاه بومگردی کنگ یا ماسوله خراسان میزبان شما عزیزان می باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید